Början

Okej, jag ska vara ärlig. Min körkortshistoria är väldigt kort. Det finns ingenting och det är första gången jag försöker.
Det finns alltså inga förhoppningar grumlade av kuggade uppkörningar, failade teoriprov eller avkörda halkbanor.
Jag påbörjar resan som ett oskrivet blad, utan besvikelser och förväntningar, annat än att det givetvis kommer gå snabbt, lätt och vara billigt.

Men jag har börjat övningsköra!
Igår satte jag mig vid ratten för första gången och körde i 10 minuter runt runt runt på en parkeringsplats med mannen bredvid tills barnets (som satt i baksätet) ansikte började anta en grönaktig ton.

Men det var lite knöligt att komma hit, till början. Ni vet; synundersökningar, ansökningar, blanketter, you name it, men som tur var fanns all information jag behövde på körkortsportalen.

Därefter bokade jag en handledarkurs till mig och (än så länge) min sambo (som ska vara den som övningskör med mig) men de där kurserna verkar vara mer populära än tacos och lets dance på en fredag så det gäller att boka tidigt, helst innan man hunnit tänka “övningsköra” för att få en plats.

Nu ska jag botanisera bland teorin; vad ska man egentligen ha? Teoribok, app, program till datorn eller kanske allt?

Och vad är egentligen “pärmarna på körskolan” för något?

Leave a comment